"Hoe kom
ik van die agressieve manier van benaderen door mijn baas af?" Dat was de coachingsvraag van de HR-adviseur, die ik onlangs coachte.
Zij werkte al jaren met veel plezier bij dezelfde werkgever. Met passie deed zij haar werk, maar onlangs veranderde er iets in haar werksituatie. Kort geleden kreeg zij een nieuwe baas en ze had veel moeite met de wijze waarop hij met haar communiceerde. Dat bracht haar in verwarring.
De HR-adviseur vroeg zichzelf af of ze nog wel op de juiste plek zat. Om dit te onderzoeken riep ze mijn hulp in.
Volgens haar waren er zeker raakvlakken met haar baas: Ze zijn alletwee gedreven en resultaatgericht, maar verschillen zijn er ook. Haar baas werkt volgens haar heel adhoc en impulsief. Hij communiceert meestal
aanvallend, agressief en op de man af. Daar wist zij niet mee om te gaan. Ze voelde zich persoonlijk aangevallen. Het maakte haar onzeker en ze kreeg daar veel stress van.
Ik heb bij haar een Energy Drives®-scan afgenomen om de oorzaak te begrijpen en om de ruimte te vinden voor een duurzame
oplossing. De scan gaf de HR-adviseur inzicht in haar denkpatronen en daarmee ook in het
gedrag van haar baas. Zij leerde dat haar baas niet specifiek naar haar zo
agressief deed, maar gewoon altijd zo communiceerde. Zij begreep nu ook waarom
juist zij er zoveel last van had, en haar directe collega veel minder. Verder begreep ze ook waarom haar aanpak tot die tijd niet het effect had gehad dat zij beoogde.
Deze inzichten inspireerde haar om anders te gaan reageren als zij weer werd ‘aangevallen’. Met wat oefenen
ging het steeds beter en tot haar verbazing en plezier bond hij steeds meer in. Hij gaf haar zelfs een compliment over haar slagvaardige manier van handelen. "C'est le ton qui fait la music", ofwel ze heeft nu de juiste manier van benadering gevonden.
Inmiddels is haar aanpak zo
effectief dat zij er geen last meer van heeft. De samenwerking tussen hen verloopt nu zelfs plezierig! Haar arbeidsvreugde is enorm
toegenomen en ze heeft weer alle energie om er dagelijks vol tegen aan te
gaan. Indien zij in de toekomst weer met agressieve communicatie te maken krijgt bij collega's, medewerkers of bij klanten dan weet zij nu waar het vandaan komt en hoe zij daar, in haar geval, effectief mee om moet gaan. Wil je meer weten over Energy Drives?
Klik hier
Heb je ook een samenwerkingsissue?
Leg het mij voor als jij wilt. Ik geef je met plezier
toelichting over de oorzaak ervan en help je met een passend plan van aanpak om het probleem structureel te
tackelen.
Klik hier voor contact.
23-1-2017
Gerry Welten, werkgelukcoach.